4. 9. 2013

JANA ROLLO x WXHBT: malý rozhovor nad kruhy

jana rollová přijela do prahy na pracovní dovolenou aka instalaci výstavy. kurátorka monika hanková má uši ozdobené janinými náušnicemi.
 
galerie WXHBT, o jejímž otevření jsme tu před nedávnem s nadšením informovaly, hostí momentálně další skvělou výstavu. je jím první sólová prezentace designérky jany rollové, absolventky designu oděvu a obuvi na pražské umprum, která po škole úspěšně zakotvila v pařížském ateliéru du sartel. kromě komerčních zakázek jí však láká i volná tvorba, ve které si může dovolit svobodu experimentace. výstava kruhy divákovi předkládá pohled na fantaskní sci-fi objekty, které jsou současně - a jen tak mimochodem - i šperky.
grand opening s plejádou krásných hostů jsme prošvihly, i s pozdním příchodem se nám ale na vernisáži podařilo zastihnout autorku a zeptat se jí na pár věcí. pro kočky je totiž fakt, že je jana rollo na chvilku v praze, velkou událostí; dlouho se s ní totiž toužily osobně setkat. rozhovor si můžete přečíst právě teď.   



MALÝ ROZHOVOR S JANOU ROLLO

11: po cestě sem jsem si vzpomněla, že jsem před pár lety byla na tvojí diplomové přehlídce. ty jsi tehdy dělala oděv, dnes spíš doplňky a šperk... 
JR: já jsem tenkrát dělala oděv, ale  to bylo z technologických důvodů, protože jsem tehdy neměla možnost dělat boty; byla jsem totiž už v paříži na stáži. dělat doplňky mě ale bavilo během celého studia.
11: jaká byla tedy tvoje cesta k šperku? v pařížském ateliéru du sartel navrhuješ doplňky a oblečení?
JR: nene, já tam navrhuji hlavně doplňky a boty, oblečení jsem opustila záhy po škole. mám radši ten architektonický přístup k věcem, 3d objekt mě baví víc než oděv. nejradši ze všeho bych ale dělala boty. v současné době dělám boty málo a tašky hodně. je to komerční práce pro evropský a asijský firmy. je to zajímavý, ale není to volná tvorba. musíš se řídit cílovým zákazníkem, cenou, ohlížet se na technické aspekty. kreativita je omezená mantinely požadavků klienta. 
věci, které mám teď vystavené v WXHBT, představují protipól mojí běžné práce. udělala jsem to, co se mi líbí. zajímá mě tvar, hra se světlem, hra s materiálem. záměrně tu ale chybí komerční zaměření, spíš je to něco na pomezí volné tvorby a šperku/objektu.
11: ... takže to úplně zapadá do konceptu téhle autorské galerie. je v paříži víc takových galerií, kde se propojuje umění a šperk?
JR: myslím, že někde určitě jsou. teď bude velká výstava v musée des arts décoratifs, to je muzeum, kde se vystavuje móda i design. bude to velká retrospektiva současnýho francouzskýho šperku.  ale takovéhle malé galerie, kde by se propojovala volná tvorba s komerční stránkou, to jsem úplně neviděla. myslím, že to je dost originální koncept. možná, že jsou, ale neznám je.
11: svojí pařížskou práci bereš jako sbírání zkušeností nebo jsi v paříži zakotvila už napořád?
JR: to je tak půl na půl. beru to stále jako sbírání zkušeností, ale tím, že jsem tam tak dlouho, jsem si tam už zvykla. vracet se sem by mělo nějakou logiku, kdybych našla nějakou cestu, jak svou práci rozvíjet dál. nechce se mi vracet zpátky do dob, kdy jsem byla student. musím najít nějakou další etapu, která by navázala na mojí dosavadní zkušenost. 
11: aby ses zkrátka mohla živit tím, co jsi vystudovala. pro spoustu talentovaných českých a slovenských designérů představuje jejich tvorba zatím drahý koníček.
JR: je to bohužel tak. myslím, že se to určitě zlepšuje, ale není jasný, že se člověk dokáže uživit svou volnou tvorbou.
11: počítáš ale ještě do budoucna s prahou?
JR: ale jo. nějaký nápady mám, ale ještě to nebudu prozrazovat. ráda bych paříž a prahu nějak propojila. tady je zajímavý, že to je takový živý, hodně se to teď hýbe, vyvíjí... v paříži je ten systém zavedený, je těžší dělat tam volnou tvorbu, protože je to tam víc rozběhlý komerčním směrem. kdybych tak byla schopna skloubit prahu i paříž! v paříži máš třeba víc technických možností...
11: materiál, který jsi použila k výrobě šperků/objektů na tuhle výstavu slouží normálně k čemu?
JR: tenhle materiál normálně neexistuje. nechala jsem si ho vyrobit na míru u firmy, která vyrábí dekorace třeba pro galerii lafayette, vánoční dekorace, nebo doplňky na přehlídkový modely. experimentují s vrstvením různých materiálů. měla jsem vizi materiálu, který by byl zrcadlový, ale současně měkký. společně s jejich designérem jsem vymyslela tenhle materiál z plastu se zrcadlovou fólií. a nakonec mi ho dali jako sponzorský dar na pařížskou výstavu, takže to bylo úplně dokonalý.
11: zůstane něco z vystavených objektů tady v WXHBT na prodej?
JR: ty menší šperky, náušnice, jsou celkem jednoduše nositelné, takže je tu nechám. ty větší objekty se také dají nosit, ale spíš je vnímám jako abstraktní objekty v prostoru, jejich funkce není primárně šperk, šperkem jsou tak shodou okolností...
11: díky moc za rozhovor a ať se ti v paříži dál daří!

výstava kruhy je spojená s výstavou čb fotografií francouzských analogových fotografů collectif 5.6, kteří zvěčnili české módní návrháře spjaté s paříží. jelikož se úspěšná výstava mode.cz z českého centra v paříži přesouvá v pátek do prahy, máte jedinečnou příležitost fotky spatřit na vlastní oči (české centrum, rytířská 31, praha1). FB event tady.
mirka talavašková je jednou z českých návrhářek spjatých s paříží. tady se mazlí s matildou, jinak ale pilně pracuje na nové kolekci, kterou uvidíte za pár týdnů na prague fashion weekend.
instalace šperků na barevném podkladě má evokovat písky a korály mořského dna. 
prsten štěpána růžičky na ruce moniky hankové

 prodejní instalace v galerii we exhibit bývá vždycky dost eye-candy:


pokud jste tedy ještě v galerii we exhibit nikdy nebyli, zajděte tam teď. výstava jany rollo za to rozhodně stojí. kočky doporučují.

Žádné komentáře:

Okomentovat