19. 1. 2012

2011/ zeitgeist

 


bilancujete? pročítáte si koncem roku diáře a deníky, nebo si děláte seznamy nejlepších akcí, co jste za ten rok navštívili? chtěla jsem to letos zkusit, ale diář si vést schopná nejsem, i když si ho každoročně pořídím. vlastně jsem v roce 2012 poprvý pořádně uvědomělá - už si nebudu hrát na to, že to zvládám, a diář jsem vypustila.
navážu trochu na pipilottino nedávný vyjádření životního pesimismu, a trochu to zkonkretizuju; přemejšlela jsem, co se mi zpětně z roku 2011 vybaví (když si teda odmyslím všechny osobní záležitosti), no a taky to není veskrze pozitivní.


(zleva doprava) konec nejprodávanějšího britského tabloidu News of the World kvůli skandálu s odposlechy, globální finanční krize, smrt libyjského diktátora Muammara Kaddáfího, zemětřesení v Japonsku, revoluce v Egyptě, hnutí Occupy Wall Street, nepokoje po protestech v Londýně, skandály italského premiéra Silvia Berlusconiho...


...jo, a taky je nás už 7 miliard. když jsem chodila do školy, učili nás, že světová populace brzo překročí hranici šesti miliard. nevím, jestli vám takový číslo vyjadřující počet lidí na Zemi přijde děsivý, mně každopádně dost.

všechny tyhle pohledy mimochodem doprovázely vernisáž výstavy Zeitgeist, která se koncem loňského roku konala v Göteborgu. 
Zeitgeist je projekt švédskýho řetězce MTWTFSS WEEKDAY (přesně tak, weekday je už v dnešní době v podstatě prachsprostej oděvní řetězec, na rozdíl od většiny významnějších korporací je ale - spolu se spřízněnou značkou cheap monday - člen fair wear foundation; nadace, která se stará o férový pracovní podmínky a platy lidí ze zemí třetího světa, jejichž kratochvílí je šití jednorázovek, co si holky ze západu nakoupí za pár šupů ve slevách) a podle mě jedna z nejlepších věcí, co se fešn světu v uplynulým roce přihodily. 

v podstatě se jedná o to, že se návrháři snažili každý týden roku reflektovat momentální dění ve světě, vymyslet k tomu nějakej ten oku lahodící design vhodnej pro sítotisk, načež ho v jednotlivých weekday buticích pěkně ručně natiskli na trička. utržený peníze přitom občas věnovali na dobročinný účely. třeba aby svět nebyl tak...však víte.
(mimochodem, zaznamenali jste, že se watchmenama proslavený doomsday clock před několika dny posunuly zpátky na za pět dvanáct?)

video z vernisáže zeitgeist výstavy najdete TADY.
přehled všech 52 designů + pokračující projekt ZDE.

2 komentáře:

  1. weekday mam rada (asi protoze i ty prachsprosty odevni retezce mi nevadej), kampan vypada zajimave, ale nejde mi do hlavy, ze by melo weekday tak rozdilnou filosofii, kdyz patri spolecne s monki, CM i COS prave pod H&M

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. taky mi to přijde zvláštní, nicméně počítám s tím, že se vedení všech dceřinných společností H&M liší, a že mají krom designu slovo taky v otázkách firemní etiky.

      Vymazat