21. 9. 2011

tavi není bezvýznamná (pár slov na obranu fešn blogů)

Nečetli jste náhodou tenhle článek o bezvýznamnosti módních blogů?

My kočky teda jo a máme na srdci jenom pár slov na jejich obranu:

Zdá se nám, že bezvýznamná a „beze smyslu“ je většina tištěný i online zpravodajský produkce (výběr témat a jejich interpretace je navíc taky subjektivní). Jasně, že fešn je děsná nadstavba a oproti míru, válce a nezaměstnanosti se může jít fešn vycpat, že jo? Význam blogování pro samotnýho blogera a jeho osobní rozvoj (k lepšímu, či horšímu) je ale obrovský a neméně podstatný je i jeho/její vliv na fanoušky.

Tavi není bezvýznamná. Její kecy o módě zajímají nás – 11 koček – mnohem víc než kecy Anny Wintour. Co má na sobě nás bere víc, než co nosí filmový hvězdy. Na fešn blozích je dobrý právě to, že jsou neskrývaně osobní a subjektivní a že se blogeři většinou nesnaží o objektivní analýzy. Tavi je prostě "jedna z nás" (ikdyž je teda lepší než 11 koček). Myslím, že většině fešn blogerů nejde o to, aby měli mega vliv na to, jak bude vypadat móda za pár let. Spíš je prostě baví fotit se a dělit se o svůj styl s jinými. Někdo si zkrátka píše tajný deník, někdo fotí a píše povídky do školních novin a někdo je větší narcis a založí si veřejnej blog.

Generalizace fešn blogů je dost zavádějící. Ano, jsou to v podstatě stránky plný reklam. Ale který jiný fešn médium je toho prosto, že? Nemůžeme vystát lifestylový časopisy a objektivně se tvářící články módních redaktorů/profesionálů. To nám jsou teda podstatně milejší některý fešn blogy.

Pro 11 koček je nejdůležitější, že spousta fešn blogů – evidentně jsou vidět míň – usiluje o vliv na mladý lidi i proto, že dělá (možná naivně) něco pro "lepší svět". Když klade bloger důraz na recyklaci (radši si koupím něco v sekáči, než nový trendy hadry, který za pár měsíců vyměním za jiný) a etičtějsí konzumerství, je nám sympatickej. Když si dokáže leccos sám vyrobit, podporuje lokální kreativitu, začínající návrháře a nezávislý tvůrce, chtěly bysme se s ním my kočky hned kamarádit, protože takový blogování o módě podle nás smysl má.

A co vy? Myslíte si taky, že jsou fešn blogeři jen chodící reklamy? Mají (mohou mít) podle vás módní blogy nějaký smysl?

19 komentářů:

  1. V podstatě souhlasím s tím, co tvrdíš v posledním odstavci. Ten rozsáhlý, byť lokální vliv, je značný, nicméně mám pocit, že si to dané autorky/autoři neuvědomují nebo s tím neumí zacházet. Což je tak trochu tím, že většina fešn bloggerů v Česku jsou v kategorii "Pod dvacet".

    Nakonec, i to dvojjazyčné psaní nutí autorky k seberozvoji, byť tím chtějí být "světový".

    Přála bych si objevit fashion blogy elegantní, ženské, dospělé a hlavně pravopisně korektní. A taky trochu originální, netradiční se schopností kritického myšlení.

    OdpovědětSmazat
  2. No já souhlasim s tím, že autoři módních blogů obzvlášť v Čechách si svůj vliv téměř vůbec neuvědomují nebo nepřipouští. Chápu, že spousta blogerek pod dvacet to bere jen jako zábavnou exhibici svého šatníku, nicméně se najde i pár těch dost ambiciózních, co to dělají (předopkládám) kvůli `kariéře` v módním průmyslu, a u těch mám vážně pocit, že vliv, který mají na své vrstevnice, absolutně neřeší.

    A jinak mě ten původní článek docela pobavil svojí argumentací. Přitom to mohl být vážně dobrý článek. Jádro tohohle `problému` mi totiž skutečně přijde závažné. Ale v čem je vzdělanější Anna Wintour než Tavi Gavinson? Rozumím tomu, že tyhle vyžilé ikony módní žurnalistiky asi poněkud stresuje sesunutí jejich statusu na stejnou úroveň jako dvanáctiletou Tavi (nebo kolik jí tehdy bylo), která podle nich nemá žádné ty zkušenosti (řečí módních žurnalistek = vzdělání?). Tavi Gavinson módě podle mě rozumí víc než leckterá `profesionální` žurnalistka (obzvlášť tady v Čechách), ale bohužel je opravdu spíš výjimkou. Moc blogerek s takovým přehledem a zároveň tak uvědomělých vážně neznám.
    Jo, a hodně mě pobavila zmínka o Tavi objevující se `téměř výhradně` v Miu Miu. Panu Matějčkovi by taky neškodilo se trochu vzdělat, nebo alespoň provést trochu rozsáhlejší rešerši, než se příště pustí do nějakého takového článku.
    S vyzněním toho článku mimochodem souhlasím, o to víc mě ta chabá argumentace mrzí.

    A Vám kočky díky, že děláte můj v současnosti nejoblíbenější blog.

    Klára J.

    OdpovědětSmazat
  3. Myslím si, že pan Matějček to dost hrotí. Taky bych moc nepřeceňovala vliv blogerů. Je jedno, jestli se inspiruju ulicí nebo blogem nebo kámoškou. Pokud nemám vkus, styl a všech pět pohromadě, tak to vždycky dopadne tristně. Psát a číst blogy je přece hlavně zábava. A k té reklamě-všechny hogo fogo odborné časopisy jsou nacpané reklamama a celá móda i s paní Wintour, to je hlavně byznys.

    OdpovědětSmazat
  4. @Klára J. Opravdu se Tavi neobjevuje v Miu Miu. Namátkově: http://mirnah.tumblr.com/post/7847920645/hailee-steinfeld-and-tavi-gevinson-meet-in-miu

    http://fashionista.com/2010/07/who-wore-it-better-tavi-vs-kiki-or-tavi-just-grows-into-this-miu-miu-dress/

    http://www.thestylerookie.com/2011/09/miu-meow-mew.html

    OdpovědětSmazat
  5. Mj názor je takový, že pokud je blogerce patnáct, učí nás jak se malovat a vůbec ji to nejde, každej den si kupuje nové věci z háemka, protože má bohatý rodiče a tvrdí, že žije jen a jen pro módu ale v pravém horním rohu se pyšní její jméno BoBULILInka. Tak ano, tyhle ty blogy...většinou tvořený na blog.cz, ano proti těmhle jsem, neberu jim to, ale ať se nepletou mezi super fashion znalci :D
    Ale když je někdo, kdo se jen hezky obléká, zbožňujem jeho řeči, ale nemění svět tyhle lidi mám ráda...

    OdpovědětSmazat
  6. Je módní blog a módní blog. Najdou se růže mezi trním, ale co si budeme povídat, trnů je vždycky víc než růží. Nic naplat, já mám ráda nekonvenčnost s trochou extravagance, a tak se u většiny tzv. módních blogů nudím. A to mi připomíná, že tady jsem nudu ještě nezažila, milé růže ;-).
    Vivi

    OdpovědětSmazat
  7. anonymní namátka: takže jsme googlili tavi v miu miu? jako mně nepřijde tak úplně zvláštní, že si tavi miu miu obleče pro jejich kampaň, na který spolupracuje. v kontextu s celým jejím blogem je trochu mimo se domnívat, že by zrovna ona byla jedním ze zástupu módychtivých slečen s reklamou vymytým mozkem.

    mimochodem nejste náhodou pan matějček, že ne?

    OdpovědětSmazat
  8. vivi, ty asi musíš být kočičí žena nebo co. mrousk!

    OdpovědětSmazat
  9. Panebože, konečně jednou skvělá diskuse, kde se člověk aspoň něco dozví, má to hlavu a patu a je to jazykově bohaté... Plus!!

    OdpovědětSmazat
  10. díky všem za vaše názory!

    Pár slov na obranu Kláry J.:
    Také se zamýšlím nad tím, proč argumentace ve zmíněném článku pokulhává. Asi proto, že autor kritizoval pouze módní blogy a jaksi zapomněl na módní časopisy a fešn rubriky v seriózních denících. Článek pak působí jako obrana těch tradičních etablovaných médií, jejich objektivity ve věci vkusu a výlučného práva vyjadřovat se k módě. Vždyť jsou to právě módní magazíny, které jsou hlásnou troubou módních značek (o jejich "kritičnosti" a ideologii konzumu nemluvě).

    Zajímavé je, že si autor článku o bezvýznamnosti fešn blogů vybral jako příklad zrovna Tavi. Pokud tím chtěl demonstrovat prodejnost blogerů, mohl střelit kamkoliv jinam a v devadesáti procentech případů by mu to vyšlo. Tavi nakupuje dost často v sekáči, neutrácí tolik jako řada jiných blogerek, v mnoha věcech je uvědomělejší než dospělí. Pokud chtěl pomocí Tavi demonstrovat trapnost laických a plebejských "názorů" blogerů, zase mu to moc nevyšlo. Tavi je inteligentní, dobře píše, nezajímá se zdaleka jen o módu a má přehled.

    A k té Miuccia Pradě: Tavi prostě má svojí oblíbenou značku (které jistě dělá i reklamu), není to však zdaleka jediné do čeho se obléká. Jen tak namátkou: http://www.thestylerookie.com/2011/08/oogum-boogum.html

    OdpovědětSmazat
  11. Vy "pípiloti" jste neuvěřitelně blbá. Váš onan v komentářích na spoustě blogů o tom svědčí. To neustálé já pípilota nebo nás 11koček je fakt únavné.

    OdpovědětSmazat
  12. milý poslední anonyme (čtenářko módního pekla?), já pipilotti z 11 koček jsem holt trochu blbá, arogantní a umňoukaná. já vím. příště už budu psát "já pípiloti" (dobrej tip). myslím, že to ostatní pobaví víc. jo?

    OdpovědětSmazat
  13. anonymní hejt!! už jsem ani nedoufala

    OdpovědětSmazat
  14. Blogů je v dnešní době hodně, a je opravdu velmi těžké najít mezi nimi ten kvalitní. Myslím si, že ale nejsou bezvýznamné. Tavi netřeba hodnotit, mám pro ni obdiv, co dokázala v tak nízkém věku, módě se věnuje a rozumí jí (bohužel jako jedna z mála bloggerů). Nelíbí se mi ani názor, že vlastnit fashionblog musí nutně znamenat popohánění vlastního ega. Někoho to prostě jen baví, rád se nechává fotit a plní si tak třeba svůj malý sen, který by v reálném světě nebyl z různých důvodů možný. Potom už je přece na každém z nás jestli se na její/jeho blog vrátí nebo jej zařadí mezi již zmíněné trny, které si nehodí mezi své oblíbené.

    OdpovědětSmazat
  15. Ba, ba. Mě osobně tištěné magazíny nebaví. Podle mě je to jeden velký marketingový podfuk, aby v nás křehkých ženských zalápili touhu si koupit spoustu nesmyslů. Víc mě zajímá, co na sobě nosí opravdový holky/ženský (taky tak rády na ulici očumujete?)a takhle můžu šmírovat a i trochu regulovat svůj šatník. Takže užitečnost je snad jasná. Pravda, český rybníček má spoustu bahníčka, ale sem tam lze zahlédnout i zlatou rybku (to se mi moc nepovedlo, kočky asi neumí plavat, že?). Čára

    OdpovědětSmazat
  16. Nepoochopeni psaneho textu. Doporucuji precist clanek znovu.
    Blogisky nemaji vliv na modu, modni svet, trendy.
    To, ze ovlivni par podobne spriznenych dusi a ty nakupuji v H&M apod neni vliv, bloger je jen reklamni plochou konkretni znacky.

    OdpovědětSmazat
  17. @poslední anonym:
    ano, s tím my ale přece nepolemizujeme (spíš jsme jen řekly, že nás tyhle velký trendy a a módní svět moc nezajímaj, zato někteří blogeři ano). Zdaleka ne všichni blogeři jsou prodejné reklamní plochy (s tím jsme např. polemizovaly). třeba mi řekněte komu dělá reklamu velmi populární švédská blogerka Clara (kromě skromnýho životního stylu, domácí stravy, všeho home-made, nezávislého a bazarového = stojí za tím určitě nějaká pochybná blešáková lobby)?

    na její stránky se podívejte tady:
    http://www.underbaraclara.nu/

    Přečtětě si prosím poslední odstavec našeho skromného článečku (podezření na nepochopení textu).

    OdpovědětSmazat
  18. jo, a ještě jsem chěla dodat, aby bylo jasno:

    módní průmysl mě vlastně štvě úplně ze všeho nejvíc!

    děsně ráda bych si od pana Matějčka přečetla článek o stupiditě módních časáků, o nechutnosti konzumu obecně a o monetizování a exploatování estetična a kultury v tomhle byznysu. jestli jste to vy, nebo ho znáte, tak mu to prosím vyřiďte od jedný (blbý) blogeríny.

    OdpovědětSmazat
  19. To byl hezký závěr. Vidím to podobně akorát s tím, že za tím byznysem vidím zaměstnání a možnost výdělku pro tisíce lidí :).
    Já vidím přínos blogů v jejich autenticitě. Je to taková malá reality show, která baví. U fešn blogů se mně líbí to že, autor tím že ho zajímá odívání, svým příkladem jaksi by the way urychlí přenos nových trendů mezi masy. Očekávat invenci a vzdělávání není v prvním plánu, to je Matějček a spousta dalších šťouralů vedle. Co se týče nějaké invence - stačí si koupit třeba instyle (doporučuju německou nebo britskou verzi) a projít pár fešnblogů a všem rychle dojde že blogger stále ještě není trendsetter. Od toho jsou tu návrháři a (skutečné) celebrity, které často s předstihem nosí modely z kolekcí, které ani style.com nestačil zrecenzovat. .
    Blogger je ale ten, který spolužačce ze střední ukáže, že varianta outfitu, který měla na sobě Alexa Chung včera na párty v Londýně, nebo outfit ve které paparazzi zastihl SJP v New yorku, se dá nosit i Praze nebo v Opavě a za přijatelný peníz. A to je podle mě důležité, protože se tak kultivuje vkus všech.
    Erudované informace si najdu v knížkách/na webu/lepších časopisech, kde za to redaktory PLATÍ.
    A to mně připomíná něčo co se mně nelíbí, a sice že vnímám placené bloggery (pardon me, ty kteří fakt, že píšou na zakázku otevřeně NEepřiznají) jako podvod největší. Je to prostě jako by na tripadvisor psali recenze na své hotely jejich zaměstnanci. Ztrácí to uvěřitelnost, autentičnost. A je to sprosté skoro jako podprahová reklama nebo retušování coverů v photoshopu...

    OdpovědětSmazat