30. 12. 2012

bilancování: vítězslav, vágus a vskužečnosťy pravidvá historje

takhle na sklonku roku (a po konci světa) nás napadlo, že bysme si mohly malinko zabilancovat nad tím, co nás letos na internetech zaujalo. kočičí paměť se ale bohužel - nebo naštěstí - ukázala jako nedostatečná, jakoby hajp kolem mmmm<3hmmmm kolaborace vymazal všechno, co se dělo předtím. přeci jen jsme si ale vzpoměly na pár online událostí posledních pár týdnů.


na konci listopadu se český fashionisto vítězslav na svém blogu poněkud rozohnil nad hordou pokrytců, co si dovolí vyjádřit zhusení nad tím, že se v 21. století ještě chovají zvířata za účelem stažení kůže pro příslušníky horních deseti tisíc sobců a omezenců, přičemž sami žerou maso. a co takhle zoo, ty snad nikomu nevadí, ptá se vítězslav. je přece tak nekonzistentní bojkotovat kožešinový průmysl a přitom chodit do zoo.
nehodláme tu teď obhajovat konzumaci masa, kdo občas zavítá na náš tumblr, ví snad, jak moc jsme proti zneužívání zvířat pro jakékoli účely (a ne, fakt nemáme rády zoo). ale radši budem za sto 'pokryteckých' konzumentů masa, než za jednoho, co je přesvědčen o správnosti svých rozhodnutí, protože jelikož konzumujeme maso a v průmyslu využíváme masokostní moučku k lecčemu, zvířata jsou tu logicky přeci pro to, aby nám sloužila ve všech ohledech. a nic nehřeje tak pěkně jako kožich z šedesáti norků. 
co nás ale zaujalo nejvíc byla diskuze, která se dle očekávání pod článkem rozpoutala. vítězslav je vpravdě ostřílený provokátor, nic tak nešokuje plebs jako vyfotit prostého člověka z lidu na procházce městem 'v horolezeckém' a kritizovat jeho buranskost a nevychovanost. díky jeho připravenosti jsme tak o pár vtipných předčasně smazaných komentářů přišly (screencapy jsme nějak nestihly). pobavily jsme se, ale taky se nestačily divit komentářům obsahujícím argumentaci o umělých vláknech znečišťujících životní prostředí. a jsme zase u toho finálního produktu, člověku se asi moc nechce koukat na to, že za tím stojí tolik zvířat, produkce jejich potravy a nakonec i jejich výkaly, emise n2o a nh3.
mimochodem, studie potvrzující větší míru zněčišťování životního prostředí výrobou syntetických alternativ kožichů vznikla na objednávku fur commission usa, organizace podporující kožešinové farmáře. nezávislé univerzitní studie přitom odhalují opak. 
vážně máme věřit, že lidem, co chtějí nosit kožich, jde o životní prostředí a to, aby zvolili tu šetrnější variantu? a je snad připuštění faktu, že je dotyčnému vlastně jedno, kolik zvířat zemřelo pro jeho pohodlí a pocit sebeuspokojení, něco, co máme obdivovat jako pokročilou asertivitu?





o pár týdnů později vyšel na našem oblíbeném webu vágus.cz článek, jehož přečtení nás potěšilo jako letos na internetech máloco (a to se na net dostal až sekundárně, po digitalizaci z první tištěný vágusovský ročenky). už po několikáté jsme se zamilovaly. článek plný nádherných postřehů o tom, jak musí bejt pro hipstry těžký snažit se o tu skutečnější než skutečnou autenticitu s pomocí rozmazanejch fotek pořízenejch bakelitovýma přístrojema, sem celý přepisovat nebudeme, což bysme nejspíš musely udělat, pokud bysme chtěly vypíchnout ty nejlepší pasáže. lepší bude, když zavítáte na váguse a článek si přečtete sami. 
citovat ten geniální konec si ovšem neodpustíme. taky totiž chceme mít na našem blogu něco tak pěknýho. 
New York je pod vodou, v Řecku hoří barikády, roboti bombardují Pákistán a české televize do ohně globální apokalypsy přikládají jednu kuchařskou reality show za druhou. Člověk čeká, že lidstvo vytáhne hlavu z hajzlu, přestane se obklopovat zahnívajícími technologiemi našich babiček, vydá ze sebe to nejlepší a s pomocí chytrých hlav a strojů se ještě jednou pokusí doletět ke hvězdám.
A lidstvo se nakonec skutečně vzepjalo a vynalezlo Instagram…

vágusové, díky.


                         

a jak vědí všichni historici, když hledíme vstříc nový budoucnosti, je dobrý poučit se z minulosti. historia est magistra vitae, žejo. důležitej web, kterej nás vzdělává v oblasti historie naší vlasti a naprosto skandálně u toho nakládá nejen s kanónem českých dějin, ale i s češtinou samotnou, jsou opráski sčeskí historje (některé z nás se totiž  v   ústavu českých dějin zdržely jenom krátce - během zkoušek - a potřebují tak spolehlivý, výstižně prezentovaný a fundovaně interpretovaný historický data).  bylo by trapný napsat závěr dnešního článku przněným jazykem těchhle nekorektních stripů, který se v komunitě fanoušků "historje" stal doslova lingem; možná je ještě trapnější o opráscích vůbec psát (ještě k tomu takhle neodborně), když se během chvíle staly na českým internetu takovým fenoménem, že patrně minuly jen málokoho z vás, nemůžem si ale pomoct ...se stim smiřte.



P.S. jelikož se nám tohle bilancování zalíbilo, budeme vás v novém roce pravidelně informovat o tom, co nás na internetu zaujalo, rozesmálo, nebo rozzlobilo. a vy nám zas na oplátku můžete napsat, na co zajímavýho/perverzního/zlýho/neodolatelněkrásnýho/atd. jste narazili vy. co vy na to?

22 komentářů:

  1. kolik váží hipster? - jeden instagram


    btw. jak se kočky dívají na vintage kožešiny, je to stokrát lepší, než kupovat nový a pálit to by přece byla škoda?

    pragueneedsmorestyle

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. tak já odpovím za sebe... samozřejmě je by byla škoda to pálit. ale podle mě je stokrát lepší kožešiny prostě nenosit. nedělat v tom někomu role modela - oni ne všichni si budou chtít vintage kožich pořídit. tak se ostatně kožešiny dostaly znovu na scénu, poté, co peta na začátku devadesátek svýma kampaněma dosáhla neuvěřitelnýho poklesu prodeje kožichů, našlo se pár redaktorek módních časáků, co se zasloužilo o jejich comeback. pro mě kožichy prostě ne. nelbí se mi a nikdy jsem nenosila ani napodobeniny, ale pravej kožich bych si na sebe nevzala fakt nikdy. měla bych z toho hodně nepříjemnej pocit.

      Vymazat
  2. Vím, že mě nenávidíte, ale myslel jsem, že jste dost inteligentní na to, abyste pochopili, co jsem tím článkem chtěl říct. A také, že nemáte zapotřebí psát o někom takové věci.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. my tě nijak blíž neznáme (snad můžu mluvit i za zbytek koček), tím pádem k tvé osobě ani nechováme extrémní emoce typu láska nebo nenávist. vadí nám ale propagace kožichů. nebo norkových mýdel, například. mně osobně se taky třeba nelíbí, když mi někdo nabídne chlebíček se šunkou. a když se mi to nelíbí, tak se prostě ozvu.

      no nic. evidentně jsme to celé ale pochopily špatně. nechtěl jsi říct, že ten, kdo kritizuje kožešiny jako v dnešní době překonaný produkt vykořisťování zvířat a přitom nemá problém nosit kožené boty nebo dát si řízek, je pokrytec?
      byl bys tedy ochotný investovat trochu svého času do toho, abys nám to nějak vysvětlil, s přihlédnutím k naší omezené inteligenci?

      Vymazat
  3. Vidím, že to asi chápete, ale můj článek neměl být propagací kožešiny, jak naznačujete. A už vůbec ne o tom, že "zvířata jsou tu logicky přeci pro to, aby nám sloužila ve všech ohledech".

    A nelíbí se mi, jak o mně píšete. To jsem si zasloužil těmi kožešinami? Když má někdo kožešinu z druhé ruky, tak je hned zlý, špatný a nafoukaný? Anebo si myslíte, že patřím k oněm horním deseti tisícům a opovrhuji lidmi ("plebsem") jen kvůli tomu, jak jsou oblečeni?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. jak o tobě píšeme? nikde nepadlo nic o tom, že bys měl být zlý, špatný a nafoukaný. nosit ale kožich, vykládat, jak skvěle vypadá krásně hřeje a poskytovat tak vzor dalším, kdo si ho sice můžou, ale už nemusí pořídit z druhé ruky, podle nás špatné je.
      kritizovat anti-kožešinovou propagandu je podle nás už ze zásady prostě špatně.

      a opět, o tvém soukromí nic nevíme, tedy ani o tom, kým případně opovrhuješ. každopádně soudě dle tvého příspěvku "Díky politické korektnosti nejsme burani. Jsme alternativní." to skoro vypadá, že poněkud opovrhuješ lidmi, kteří nejsou ochotní respektovat zavedené normy oblékání a chování.

      Vymazat
  4. Nikým neopovrhuji, ale připadá mi nevhodné chodit na místa, kde určité normy zavedeny jsou. Mně se nelíbí nevhodně oblečení lidé na akcích a místech, kam by se mělo chodit ve tmavém obleku nebo smokingu. Se stejnou nelibostí by na mě hleděli pankáči, kdybych na jejich koncert přišel ve fraku a na pozdrav jim distingované kynul, nemyslíš? To je "alternativní"?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pukud člověk není imbecil, může jíst maso, dopřát si kožený boty (aspoň na tu zimu), dát si telecí a využívat prášku na bolest testovaných na zvířatech, protože zvířata která k tomu potřebujeme, jsou postradatelná a ani nejsou tak roztomilá oproti třeba takové lišce, narodí se připraveni na porážku někdy v dost bídných podmínkách a co? Ale koupit si kožich??? To je špatné!
      Nikomu nenutím svůj názor a ani redaktorkám nehodlám vymlouvat jejich, jen je zvlaštní, jak pár lidí diktuje všem co je správné a co špatné a jiné názory uráží...

      Vymazat
    2. omlouvám se, ale tu poslední otázku tu moc nechápu. podle akademického slovníku cizích slov alternativní znamená "založený na možnosti výběru, volby mezi dvěma nebo více eventualitami" (jako student úgs ffuk jsi snad nejspíš absolvoval nějaký ten kurz latiny). takže podle všeho to 'alternativní' asi je.
      nechci tady vyjadřovat kolektivní názory různých subkultur, nicméně já na punkový koncerty chodim běžně třeba v kytičkovaných vintage šatech a s nelibými pohledy týkajícími se mého oděvu jsem se zatím nikdy nesetkala.

      Vymazat
    3. anon: to s tou postradatelností zvířat je myšleno vážně, nebo je to nějaký vysoce sofistikovaný trolling?

      Vymazat
  5. mily/a anonymni. nemyslim si, ze ma smysl nejak dlouze komentovat tvuj prispevek, snad jen: kdyz ctu tvuj koment, stydim se a je mi lito, ze jsem clovekem.

    OdpovědětVymazat
  6. Vskutečnosťy je nejlepší kemix ten, jak se Přemisl Autokar leknul. Haha.

    OdpovědětVymazat
  7. Vágusové jsou dojati, děkujeme! A jestli ještě nemáte ročenku v tištěné podobě, napište si o ní na knjaz tečka milos zavináč vagus tečka cz.

    OdpovědětVymazat
  8. Tak jistě, to je ten problém. Každý musí být hned Dalajláma. Proč ocenit jakýkoli jednotlivý krok k pozitivnímu /zákaz chovu kožešinových zvířat/ když jedinci jako V. /a bohužel jich je požehnaně/ mohou kopat nejlépe všude kolem sebe: maso, zoo, péřový polštář od babičky. Místo toho, aby ocenili to jisté pozitivní minimum. Stokrát milejší je mi někdo /prý se jim říká pokrytci/ kdo maso jí, ale proti kožešinám/testování/cokoli brojí. Dělají totiž alespoň něco, ne jako ti zmínění V. jedinci, kteří nedělají nic a ještě u toho nadávají ostatním. Obraz naší doby.

    OdpovědětVymazat
  9. Funguje někomu ten odkaz na článek nebo Vágus vůbec?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. to je pravda, mě ještě nikdy nefungoval. Ale vubec nikdy. Jakto?

      Vymazat
  10. asi proto, že náš vágus server ve špajzu občas padá. teď už by to zase mělo jet.

    OdpovědětVymazat
  11. Díky za opráski, bez vás by mě minuly. Kožuchy, obzvlášť ty na krk, se mi dost líbí, nicméně zvířatům sluší o dost víc, takže jim je s radostí ponechám. Nemusíme si přivlastnit úplně všechno.. Ale Vítězslav to vidí jinak, těžko mu to zazlívat- zvláště, když vám tady pak brečí, že ho nemáte rády. Je to ještě děcko.

    OdpovědětVymazat